Om de dag 1 ei past prima in uw Persoonlijk Dag Schema.
Gekookt of gebakken in bakspary. Een lekker omelet met meegebakken champignons mag uw lunch best verrijken.
Ei en gezondheid
Eieren en eiproducten staan niet bekend om hun gezonde inhoud, maar deze overtuiging blijkt niet geheel juist. Hoewel de hartstichting en het voedingscentrum de consumptie van eieren nog niet aanmoedigen zijn de instanties in de V.S. al wel zo ver. Met de slogan ‘an egg a day is okay’ wordt daar de eiconsumptie juist aangemoedigd.
Uit Amerikaans onderzoek aan de universiteit van Connecticut is gebleken dat eiconsumptie de cholesterolwaarde in het bloed niet negatief beïnvloed. Uit dit onderzoek blijkt ook dat de consumptie van eieren niet bijdraagt aan het ontstaan van hartproblemen.
Cholesterol, in hoge mate aanwezig in een ei, bestaat uit HDL (goed cholesterol) en LDL (slecht cholesterol). Het LDL brengt cholesterol naar de wand van hart en bloedvaten en het HDL haalt het daar weg. Voeding zoals vis en eieren bevatten veel HDL en veroorzaken dus geen hart en vaatziekten. Bovendien is LDL cholesterol niet gevaarlijk voor iedereen. De lever regelt de verhouding tussen LDL en HDL cholesterol. Tachtig procent van de cholesterol in ons bloed wordt door de lever aangemaakt. Als echter veel LDL of verzadigd vet ingenomen wordt, kan het cholesterolgehalte uit balans raken.
Omega-3 Vetzuren kunnen bijdragen aan een goede gezondheid. Omega-3 is in het bijzonder goed voor mensen met hart en vaatziekten, zwangere vrouwen en baby's. Net als in vis worden de Omega-3 vetzuren ALA en DHA gevonden in eieren.
Naast de Omega vetzuren zitten in eieren een aantal zeer belangrijke vitaminen en mineralen, die goed zijn voor de ogen en uw gezondheid in het algemeen.